Dag 21 & 22 De Jungle

15 maart 2019 - Bukit Lawang, Indonesië

Deze twee dagen waren ongelofelijk mooi. Weg van het verkeer en de drukte. In een houten huisje langs de rivier uitkijkend op de hoge bomen van de jungle en om het af te maken een hangmat op het terras. In één woord: adembenemend.

Aan de geluiden van de krekels en het stromende water zijn we inmiddels gewend. Het verfrissende water hebben we met regelmaat opgezocht en de rennende apen over ons dak zijn inmiddels 'normaal'.

Redelijk sceptisch of we dan echt orang-oetans gingen zien, begonnen we aan een jungle tocht. We waren maar met z'n tweeën (erg veel geluk) en werden begeleid door twee gidsen. De zon scheen al fel en het was al snel erg warm maar na zo'n dertig minuten werden we al overdonderd door drie orang-oetans. Mannetje, vrouwtje en een jong hangend op de rug van moeder aap. Ik keek werkelijk mijn ogen uit (stiekem met een traan in m'n ogen). Wat was dit ontzettend mooi en gaaf om mee te maken.

Tijdens de tocht werden we goed verzocht met veel fruit en een lunch  door onze enthousiaste gidsen. Ook wisten zij enorm veel te vertellen over de natuur. Gedurende de gehele tocht hebben we zeven orang-oetans, heel wat kleinere apen en een slang gezien.

Het laatste stuk was best pittig maar ook spannend. Onze gidsen vertelden dat als ze zouden zeggen dat we moesten rennen dat we dan ook echt wel moesten rennen. Er waren namelijk ook agressieve orang-oetans. Ik dacht dat het een geintje was maar dat werd al snel de grond in gedrukt. We moesten een stuk wat sneller lopen omdat er eentje achter ons aan kwam lopen maar ik kan je zeggen: als ik dat stuk had moeten rennen was ik hoogstwaarschijnlijk na twee meter gestruikeld over een boomstronk. Terug met een band op het water maakte de jungle tocht compleet.

Voor iedereen die ooit naar Sumatra gaat (en dit leest): Sla Bukit Lawang niet over! Ik ben weer een mooie ervaring rijker.